ÅSBRODAGEN 2017-09-16 INVIGNING

VÄLKOMNA TILL

ÅSBRODAGEN MED INVIGNING AV NYA FRILUFTSOMRÅDET VID GAMLA IMPREGNERINGEN:

Under öppethållandetiden kan Du vandra runt nya friluftsområdet och handla bra produkter såsom träslöjd från medlem av Svarvarhuset i Wadköping, läderslöjd, äkta marknadsgodis från Knalle, lokal honung, hårvårdsprodukter, fågelholkar och lokal träslöjd, tomater från Karintorp, Afghanskt hantverk, konst i betong, Oktobermössan till förmån för cancerfonden. Mer tillkommer varje dag.

Det finns hoppborg för de minsta. Naturlekplatsen har inte hunnit bli klar till 100% vid invigningen.

Utegymmet är bemannat – träningstips.

Lokalpolisen Irené Rosell berättar om Grannsamverkan.

ATV i Hallsberg visar elfordon tillsammans med Öystein Björndahl som visar sin Tesla och låter de minsta prova mini-elbil..

Stall Släte har ponnyridning.

Knottebo Brukshndklubb visar upp några hundar att hälsa på.

LIP AB ställer ut några muskelmaskiner som barnen får klättra upp i och bjuder på Godisregn.

Lundin Mining Zinkgruvan firar 160 år och har lovat en tävling.

Njuta Massage i Askersund finns på plats i en husbil för att låta Dej prova på relaxing.

Qstar bemannar macken 10.00 – 14.00 då också priset kraftigt sänks. Kövarning!

Därefter finns man på området.

ÅV-Bygg ställer ut. Är Du duktig på att slå i spik???

Åsbro Kursgård låter dej eventuellt prova en stolpe. Man bjuder på grillat med mera.

Förhoppningsvis får PRO till ett fikatält nere vid plåtslageriet och säljer lotter.

SPF säljer lotter. Båda organisationerna lär dej spela boule!

Viby Solel, Bergqvist Järn, Askersunds kommun och Qstar har sponsrat med material och priser.

Preliminära hålltider

12.00 VOLVO fritids mopedrally anländer till bollplan för fikarast. Fint väder 0 80-100 moppar!

12.20 Anländer kortege med veteranbilar Nostalgimacken-Qstar-Gamla Rv50-Barrvägen-Stationsvägen-Vissbodavägen-Tisarvägen. Samma tid kortege med veterantraktorer Nostalgimacken-Trädgårdsvägen-Vissbodavägen-Tisarvägen. Parkerar på nya bollplanen.

12.30 Mässingsorkestern Spikblecket underhåller

13.00 Invigningen börjar med korta tal från inblandade parter. Vinnare i namntävlingen koras och nya namnet avtäckes.

Riksdagsledamoten Matilda Ernkrans, ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet, klipper bandet och inviger området. Alla Åsbros skolelever klasserna 1 – 7 får springa en invigningsrunda (C:a 500m) på del av nya gångvägssystemet. Som tack delas Åsbromärket ”Å!” i blått och guld ut till varje deltagare att fästa på sin jacka. Spikblecket fortsätter att spela

14.00 Godisregn OBS! För trängseln – barn över 130cm uppe vid LIP ABs fordon. Kortare barn nedanför invigningsscenen.

I Stationshuset bildspel med gamla Åsbrobilder och SGUs bilder från arbetets gång.

Under hela evenemanget säljer Matöppet kaffe & wienerbröd för 5 kronor och Pizzerian Pizzaslice och dricka för 30 kronor. Barnens hoppborg sponsras av Matöppet-

Godkänd traktortransport mellan Stationshuset och invigningen.

Gratis parkering nära området. Skyltad infart från Vissbodavägen/Trädgårdsvägen. Var snäll respektera andra avspärrningar och trafikvakter och täpp inte till centrum med bilar.

Hjärtligt välkomna till Åsbros nya, 60000 kvadratmeter stora pärla med potential för framtida evenemang av mått.

För ytterligare upplysningar Lars Wennborn, Ordf 070-3764090 lars.wennborn@gmail.com

Detta program är preliminärt 2017-08-31 och kan komma att ändras utan förpliktelser från vår sida.

Bostäder på gång i Åsbro

I ett nytt bostadsområde som ska anläggas bortanför Harsyrevägen ska Askersundsbostäder bygga radhus och parhus. Den nya gatan föreslås få namnet Linnávägen.

Arkitekt Stefan Bofeldt har ritat husen efter samma uppskattade modell som redan finns i Kumla. Hyreslägenheterna blir marknära bostäder med egen tomt och uteplats. Ett bra boende för den som inte vill binda kapital eller bekymra sig om reparationer.

Kontakta Askersundsbostäder på telefon 0583-810 50 0m du vill få mer information eller göra en intresseanmälan. Bostadsområdet kommer även att presenteras i samband med mötet ”Hur vill vi bygga vårt Åsbro?”, stationshuset, torsdagen den 6 oktober klockan 18.30.

skrivarewonderville_20160921_073119

Framtidsveckan i Åsbro och Örebro län

Under den första veckan i oktober kommer det att sjuda av aktiviteter runt om i länet. Föreningar, kommuner och privatpersoner visar upp allt från solenergi och hantverk till konst och hållbart byggande. Alla är välkomna att besöka aktiviteterna. Du ser vad som händer på orebrolan.framtidsveckan.net

Ny styrelse är vald

Den 9 mars hölls ett trevlig årsmöte i Åsbro Intresseförening. Bilden visar Rolf Karlsson när han berättar om Askersundsbostäders planer på att bygga parhus i ”Grusgropen” i norra Åsbro. Vi fick också information om renoveringen av stationshuset som snart drar igång. Vi hälsar Göran Aldman, Susanne Sundin och Owe Edetun välkomna som nya ledamöter i styrelsen!

Verksamhetsberättelse 2015

Som vanligt har det hunnit hända en hel del saker i Åsbro under ett år. Familjearrangemang har hållits vid flera tillfällen, Åsbrokalendern har producerats, och en gångväg har fått soldriven belysning, för att bara nämna några saker. Läs mer i verksamhetsberättelsen som finns publicerad här.

Nytt nummer av ÅsbroNytt

Ett nytt nummer av ÅsbroNytt kommer att delas ut i brevlådorna i Åsbro i mitten av februari. Här kan du bland annat läsa om vår nya livsmedelsbutik. Klicka vidare till Läs mer eller kommentera, så hittar du en länk. Du kan redan nu läsa nyhetsbladet här!

Trevlig julgransplundring i Åsbro

– Bättre kan ni, kommenderade Andreas Srömbäck som ledde sången vid julgransplundringen den 9 januari. Alla klämde i och räknade ner från tio och så skickades ytterligare en raket iväg. Den här gången nådde den lite högre!

Julsångerna avslutades med en lång, ringlade ringdans som avslutades vid stationshuset där Åsbros egen tomte så påpassligt stog och delade ut godispåsar till alla barn. Det gick även att köpa korv med bröd och alla som var frusna kunde komma in i stationshuset och förse sig med kaffe och hembakat kaffebröd.

Det var sjätte gången som Åsbro Intresseförening arrangerade julgransplundring. Ett mycket uppskattat arrangemang att döma av den stora uppslutningen.

Trevlig skördemarknad

Skördemarknaden i Åsbro den 26 september bjöd på skönt väder och god försäljning. Marknadsborden var fulla med grönsaker, aroniabär, surdegsbröd och syrianska kakor. Många kom. Familjen Ashford från Toronto var troligen de mest långväga besökarna.

Möte om översiktsplanen

Vi var många som träffades i stationshuset den 20 augusti för att prata översiktsplanering. Vi pekade bland annat ut 5 olika möjligheter till centrumplacering i Åsbro. Detta ska vi jobba vidare med. Tråkigt nog blev författaren till översiktsplanen – Ulrika Åberg – sjuk och kunde inte närvara. Besked om den exakta dragningen av det nya järnvägsspåret är utlovat före årsskiftet.

Löskefolket bjöd på underhållning

Den anrika gruppen Löskefolket gjorde, efter många års uppehåll, come back under Åsbrodagen 2013 och har sedan dess fortsatt att spela tillsammans. Den 10 maj 2015 var gruppen tillbaka i Åsbro. Med glimten i ögat levererade bandet en härlig spelning som lockade fram många skratt. Det var med värme i själen som publiken lämnade Estaboparkens dansbana.

DSC_8555 fixad

Sång och magi i Estaboparken

Under Åsbrodagens eftermiddag var det aktiviteter för hela familjen med 3-kamp, tipspromenad och ansiktsmålning. Lady Magi och hennes assistent trollade fram en levande duva och Systrarna K var mer vilda än tama och sjöng och spexade tillsammans med publiken.

DSC_8444 fixad

Loppisar över hela Åsbro

På Åsbrodagen den 10 maj arrangerades loppisar hemma hos privatpersoner. Intresset för att köpa och sälja begagnade grejor är bevisligen stort. Stora skaror med folk sågs målmedvetet leta sig runt mellan trädgårdar och garage över hela Åsbro. Utanför stationshuset såldes surdegsbröd och fina plantor och vid Estaboparken hade det antika fiket öppet.

Förändringar i busstrafiken till hösten

Nu är det fastslaget att linje 704 från och med vinterturlistan i augusti kommer att köra på gamla riksväg 50 genom Åsbro och inte längre passera affären. Å andra sidan kommer vi att få väsentligt fler turer till Hallsberg, Askersund, Örebro och direkt till Kumla. Dessutom kommer linje 708 att trafikera centrala Åsbro ett antal gånger varje dag. Med den här informationen från Mats Gunnarson från Region Örebro län var deltagarna på mötet i Tallbackskyrkan den 8 april nöjda.

Det blir en Åsbrokalender 2016

Intresseföreningens styrelse har beslutat att ge ut en Åsbrokalender för 2016. Nu är det bara att ställa in kameran på högsta upplösning och ge sig ut och fotografera!
Information om var och när bilder ska skickas in kommer så småningom. Den här bilden är ett bidrag från Annika Mesaros i årets kalender.

Årets årsmöte klart

Åsbro Intresseförening har nyligen haft årsmöte och vi välkomnar Dennis Eriksson i styrelsen. Fotot visar Kent Kaufeldt som berättade om utvecklingsarbetet i Hammar samt Länsbygderådets arbete.

Rapport från styrelsemöte

Den 5 februari hade styrelsen i Åsbro Intresseförening sitt sista möte före årsmötet den 26 februari. Här kommer några punkter från styrelsemötet.
• Söndagen den 10 maj blir det en ny variant av Åsbrodagen med bland annat garageloppisar runt om i Åsbro.
• Vi ska försöka få till ett möte med kollektivtrafikgruppen inom Region Örebro län angående buss 704:s rutt genom Åsbro.
• Vi har förnyat avtalet med Länsstyrelsen om att sköta Snårsjöleden.
• Den gamla, förfallna ladan i skogen mitt emot Bosse Bil är nu riven och bortforslad.

Diskussion om grönytorna

På mötet den 29 januari presenterade Sara Iinatti från miljöförvaltningen arbetet med grönstrukturplanen över Åsbro. Under mötet framkom önskemål om ökad tillgänglighet till elljusspåret från Åsbrohallen samt skyltning av Klockarhytteleden. Problem med vass och sump vid piren i Tisaren och önskemål om båtplatser diskuterades också. Förslaget till grönstrukturplan finns att hämta på Sydnärkemiljös hemsida. Remisstiden är förlängd till den 31 mars.

Medlemmar tankar billigare!

Medlemmar i Åsbro Intreseförening får rabatt på drivmedel på Qstar.

Så här blir du medlem i Åsbro Intresseförening: Sätt in medlemsavgiften om 50:– per person och år på Bg 675-5136. Maila namn, epostadress och telefonnummer till medlem@asbrointresseforening.se. När medlemsavgiften har kommit föreningen tillhanda får du ditt medlemsnummer via mail.

Ladda ner ansökan om rabatt på bränsle här:  Qstar_rabatt

Remissvar om strandskydd

Den 8 januari hölls ett välbesökt möte i stationshuset. Mötet behandlade framför allt hur vi vill att de strandnära områdena vid Åsbro ska användas. Bevara naturen, eller främja bebyggelse? På vissa platser krockar olika intressen. På bilden syns Lennart Andersson och Bertil Thermaenius diskutera. Nedan finns en länk till remissvaret till Askersunds kommun.

Askersunds Kommun remsvar LIS

Åsbrokalendern 2015 är här!

Nu är Åsbrokalendern 2015 tryckt och klar och alla vinnarna i fototävlingen har uppmärksammats och fått sina priser. Snart kommer kalendrarna att börja delas ut i brevlådorna i Åsbro.
På bilden visar Annika Mesaros juli månads bild – ”Barkbåtssegling med farfar” – som hon har tagit.

Vill du undervisa i svenska?

Nu är två grupper som jobbar med grundläggande undervisning i svenska igång på Englagård. Eleverna är väldigt motiverade och skulle gärna vilja ha ännu mer undervisning. Hör av dig till Frank Hougen på telefon 0707-432 700 om du vill hjälpa till!

Vad händer på Nya Impregneringen?

Staffan Korsgren har varit i kontakt med Tobias Berglin på Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) och fått följande information. SGU har fått kapacitet över eftersom saneringen av ett annat område skjutits upp. Nu sanerar och färdigställer man det  minst förorenade området på Nya Impregneringen, en yta på 6 av totalt 18 ha. Man kör 0,5 meter av ytskiktet till SAKAB och ersätter det med rent material. Vad det sanerade området skall användas till bestämmer markägaren. Området kan inte användas till bostäder. Tillträdesförbud råder på grund av arbetsmaskinerna.

Den mer förorenade delen av Nya Impregneringen kommer att åtgärdas senare. Mer information om detta samt om saneringen av Gamla Impregneringen kommer att ges på ett offentligt möte i Åsbro i vår.

2014 11 13

Foto: Staffan Korsgren

Öppet hus lockade många

Det var öppet hus på Englagård den 7 oktober. Det blev en trevlig och välbesökt tillställning med bortåt 50 besökare. Frank Hougen berättade om livet tillsammans med de boende på gården.
– Allt är inte enkelt, men det mesta funkar bra, säger Frank. Man efterlyser barnböcker, vinterjackor, herrkläder, herrskor och strumpor. Om du har något som du vill skänka så går det bra att lämna det i den stora, blåa byggnaden.
Nästa träff blir onsdagen den 5 november. Då blir det kulturutbyte, Elvis och bakverk med olika nationaliteter. Mer info om detta kommer när det närmar sig!

Blomstrande lokal ekonomi

Torsdagen den 2 oktober hade Åsbro Intresseförening äran att vara värdar för Framtidsveckans seminarium om Lokal ekonomi. Vi var ett 15-tal personer som samlades i stationshuset. På seminariet pratade Stephen Hinton om hur människor tillsammans kan skapa engagemang och hållbart företagande i sin närhet.

DSC_6340 fixad

Fototävlingen avgörs

Arbetet med att välja ut 12 fina foton till 2015 års Åsbrokalender pågår. Tack alla ni som har skickat in fina bilder till fototävlingen!
Den här fina höstbilden tävlade Ulla-Britt Uhlin med i den förra fototävlingen.

Snart blir det skördemarknad

Lördagen den 27 september blir det traditionsenlig skördemarknad utanför stationshuset i Åsbro klockan 10–12. Då är du välkommen att sälja hembakat, saftat och syltat, plantor, grönsaker, svamp… Ingen föranmälan. Ingen bordshyra. Bara att komma!

Hoppas att vi ses!

Har du kläder över?

Har du kläder eller leksaker över? Skänk gärna till asylboendet i Västra Å! Det går bra att lämna grejor i den stora blå byggnaden bakom matsalen. Man är också välkommen att bara komma och hälsa på. Föreståndare Frank Hougen nås på 0707-432 700.

Trevlig nätverksstart

Ikväll den 9 september hölls en trevligt och inspirerande nätverksträff på asylboendet i Västra Å. Bland annat var församlingar, studieförbund och Åsbro Intresseförening representerade. Syftet med mötet var att diskutera samverkan med och hjälp till de asylsökande. Nästa träff blir klockan 18.00 tisdagen den 7 oktober. Välkommen då om du är nyfiken på verksamheten eller känner att du kan bidra med något. Mötet hålls i matsalen i den vita byggnaden.

Möte om Åsbros gröna områden

Den 1 september samlades ett femtontal personer i stationshuset för att diskutera och planera hur vi skulle vilja ha det med Åsbros gröna ytor. Det blev ett roligt och kreativt möte! Många goda förslag kom fram. Askersunds kommun hade arrangerat träffen och bjöd på kaffe och frukt. För dig som inte kunde komma finns möjlighet att lämna synpunkter även framöver. Grönstrukturplanen finns på Sydnärkemiljös hemsida.

Njut av lokalt producerad mat

Genom att gynna små och närliggande producenter stärker vi landsbygden och bidrar till ett gott och hållbart liv. I projektet Mat från Södra Närke har Åsbro Intresseförening letat upp lokala producenter, butiker och serveringar. Titta  in på
www.asbrointresseforening.se/mat. Där hittar du information om matproducenterna. Det finns även en facebooksida som heter Mat i Södra Närke.

Hyr del av Tallbackskyrkan

Den delen av Tallbackskyrkan som ligger in mot Åsbro är ledig för uthyrning. Ett större rum och några små. Egen ingång, toalett, fikarum etc. Kontorslokal, eller annan lämplig verksamhet. Något för dig eller ditt företag?
Kontakta Fredrik Wernheden 070-480 61 39 eller Klas Folenius 070-344 16 97.

Sommaravslutning med tårtkalas

Ikväll har vi haft en trevlig terminsavslutning på stationshuset. God tårta, genomgång av allt som har hänt under våren och intressanta diskussioner om vad vi kan hitta på i Åsbro i höst.
Hör av dig med dina idéer om vad du tycker att vi ska ta tag i för att skapa ett ännu bättre Åsbro!

Se filmen om Åsbrodagen 2014

Här kan du se den fina filmen som Alf Fransson har filmat för Sydnärkenytts räkning. http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/asbro-firade-sin-egen-dag-tv#.U4MlF17-trQ
Åsbrodagen blev solig och härlig. Vid stationshuset kunde man dricka kaffe, köpa hembakat ekologiskt surdegsbröd, keramik och plantor. Bosse Bil hade öppet hus och bjöd på hamburgare. Under dagen fanns det också möjlighet att provköra två modeller av elbilar som Rejmes hade tagit med sig. Åsbro Frikyrkoförsamling serverade afternoon tea på äkta engelskt vis i Tallbackskyrkan.

Delta i Naturpassets tävling 2014

OK Tisaren har i år ett Naturpass som berör Åsbro. Det är Ödetorp enligt denna karta. Till kartan hör en beskrivning om torpens historia och hur man hittar dit. Det ingår också ett startkort, som man fyller i vid varje torp, vilket visar att man varit där. Lämnar man in startkortet vid sommarens slut deltar man i utlottning av priser. Passet kan köpas för 50 kr bland annat på apoteket i Hallsberg. Naturpasset finns över hela landet
Läs mer om tävlingen på http://naturpasset.se.

För mer information kontakta Bo Carlsson 070-607 21

Ny fototävling startar!

Till förra årets fototävling skickade cirka 20 fotografer in ett hundratal bilder. Vinnarbilderna valdes ut av en jury. Dessa 12 vinnarbilder pryder nu varsin månad i Åsbrokalendern 2014.

Nu arrangerar vi en ny fototävling för att hitta riktigt fina bilder till Åsbrokalendern 2015.  Välkommen att vara med i tävlingen!

PS. Den fina bilden på mosippan är tagen av Roger Hedström.

Fototävling_lr